De eerste olifanten zijn gespot! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu De eerste olifanten zijn gespot! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

De eerste olifanten zijn gespot!

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

23 September 2014 | Botswana, Maun

Afgelopen donderdag zijn wij vertrokken richting Afrika! Met drie verschillende vluchten (via Londen en Johannesburg) kwamen wij uiteindelijk 25 uur later op onze bestemming aan, Windhoek, Namibië! Erg blij waren wij dat na deze drie vluchten ook onze backpacks veilig waren aangekomen op de bagageband van het vliegveld van Windhoek. Na de douane te zijn gepasseerd werden wij vrolijk opgewacht door onze man van ons autoverhuurbedrijf. Hij heeft ons netjes afgezet bij onze lodge waar we in alle rust konden bijkomen van deze lange reis.

Zaterdag hadden we nog een rustdag ingepland. We besloten om een wandeling door het centrum van Windhoek te maken en te proeven aan de Namibische cultuur! Echt Afrikaans deed het ons echter nog niet aan… Het was erg rustig in de straten, vergleken met onze ervaringen uit Ghana dan. Geen getoeter, geen geroep, geen getrek. We leken als blanken niet eens op te vallen op straat. Windhoek oogt erg vriendelijk, netjes en georiënteerd. Behalve dat we moesten wennen aan het verkeer, wat aan de andere kant van de weg rijdt voelden we er ons aardig thuis. Zaterdag avond zijn we wezen eten in het wereldberoemde Joe’s Beerhouse. Een typisch Duits tentje waar de huiswijn Jägermeister is. Hier hebben we onze eerste kennismaking gehad met Gnoe, Zebra en krokodil. Medium gebakken dan hè. Bijzondere smaken, maar wel erg lekker.

Zondagmorgen zijn we rond half tien opgehaald door het verhuurbedrijf van onze auto. We zijn naar hun onderkomen gebracht waar onze 4x4 al op ons stond te wachten. Na een uurtje instructie, papieren getekend te hebben en een laatste controle te hebben uitgevoerd zijn we vertrokken richting Buitepos. Een afstand van ongeveer 300km. Onderweg eerst nog de tank volgegooid, maar liefst 140 liter! En vervolgens nog even de supermarkt aangedaan. Komende dagen zullen we voor onszelf moeten zorgen want op lang niet alle plaatsen is er water en brood te verkrijgen. Vandaar dat we het nodige alvast hebben ingeslagen. Na een rit van bijna 4 uur, links rijdend natuurlijk, kwamen we halverwege de middag aan op onze eerste campsite in het noorden van de Kalahari woestijn aan de grens met Botswana. We hadden de hele camping voor onszelf. De tent werd uitgeklapt en we konden ons eerste campingmaaltijd gaan koken. ’s Avonds ging recht tegenover ons een grote bouwlamp aan die de waterhole verlichtte. Herten en gnoes konden we zo vanuit ons tentje bewonderen. Ons tentje ging wel een beetje heen en weer, want hoewel wij dachten in het droogseizoen te reizen, begon het te regenen, hard te waaien en te onweren.

De volgende dag zijn wij verder gereden naar Maun in Botswana. Veel formulieren invullen, een ebola-check en een paar stempels in het paspoort later mochten we de grens over. Het bergachtige landschap van Namibië veranderde meteen in een vlak landschap. We kwamen erachter dat de sigarettenaansteker van de auto waarin wij onze elektronica wilden opladen niet werkte. Aangezien we op navigatie rijden en we vaak geen stroom hebben was deze oplader toch wel noodzakelijk. De waka waka (apparaatje waar je ook dingen kunt opladen én wat op zonne-energie werkt) is al goed van pas gekomen. Toen we Maun inreden zagen we al snel een Toyota dealer. Voor een literfles gekoelde sinaasappelsap was alles al snel weer gemaakt!

In Maun hadden we een campsite gereserveerd. Toen we daar aankwamen bleek dat ze onze boeking geannuleerd hadden, omdat het bedrijf waar wij aan hadden betaald de betaling niet heeft doorgezet naar de campsite. Dit hadden ze vaker meegemaakt met dat bedrijf, wat waarschijnlijk niet eens bestaat. We zijn dus mooi opgelicht. Gelukkig hadden ze nog wel een plek vrij en konden we toch rustig onze tent weer uitklappen.

Vandaag hebben we een dagexcursie gedaan in de Okavanga Delta, de waaiervormige uitmonding van een rivier die vanuit Angola komt. We hadden eerst een autotocht van anderhalf uur door erg zanderige wegen. Het was een echte ‘bumpy road’. We zijn goed heen en weer geschut. Daarna gingen we in een soort kano wat vooruitkomt doordat een man een stok afzet tegen de bodem. Volgens onze gids brachten de Nederlanders erg veel geluk mee, want na een tijdje varen zagen we al dichtbij een olifant die lekker aan het eten en drinken was. Daarna zagen we nog verschillende olifanten, nijlpaarden, antilopen en in de verte twee giraffen. Onze zoektocht naar wilde dieren is begonnen!

Morgen gaan we echt de bush bush in! We slapen eerst een nacht in Moremi Nationaal Park en gaan daarna door naar Chobe Nationaal Park. Hier hebben we de 4x4 echt wel nodig. Ook komt een bezoek aan de Victoria Falls al in zicht! Wij zijn erg benieuwd en proberen daarna onze ervaringen weer te uploaden!

Groetjes Rick en Wendy

• 23 September 2014 - 20:20

Dian:

Hé Rick en Wendy,

Wauw, dit zijn de verhalen die we willen horen (afgezien van die zebra's en krokodillen op borden dan). Wat een avonturen, nu al! Ik kan niet wachten om de foto's te bewonderen!
    En Wendy... Alvast gefeliciteerd met de meest bijzondere verjaardag van je leven!

Geniet ervan!

X Dian

• 23 September 2014 - 20:20

Mannes En Thea:

Gelukkig is het jullie gelukt het eerste stukje te plaatsen. We waren al nieuwsgierig geworden, want de app-jes van net....waren kort, maar krachtig!
    Het leest weer als vanouds en we genieten met jullie mee.

Morgen, 24 september, hiep hiep hoera... Wendy 24 jaar...!!
    Geniet samen en maak er een onvergetelijke verjaardag van in de bush bush.Tot ....gauw,het moment van weer telefoon/ internet.
    We houden van jullie.
    Kuzzzz van Mannes & moeders

• 23 September 2014 - 20:42

Abersonnetjes:

Hallo wereldreizigers,
    Wat een leuk reisverslag! Ik zag de beelden zo voor me!
    Wendy, alvast gefeliciteerd! Deze verjaardag vergeet je nooit in deze bijzondere omgeving!!
    Groet van ons 4tjes

• 23 September 2014 - 20:50

Pap Mark & Mam Dinie:

Lieve Wendy en Rick,
    Wat een belevenis voor jullie samen!! Geweldig!!

Het was net wel even een bijzonder moment, tijdens ons gezamenlijke app-gesprek je verjaardagscadeau van ons, uit te pakken en dan tussendoor ook nog even met een foto. Geniet er samen maar lekker van!!
    Wat een bijzondere verjaardag........om nooit te vergeten!! Veel (kijk)plezier in de rimboe en we hopen gauw weer wat van jullie te horen.
    XXXX Mark & Dinie

• 23 September 2014 - 21:19

Marien & Annie Overmars:

Hoi Wendy en Rick,

Op de eerste plaats Wendy al vast van harte gefeliciteerd met je verjaardag in deze toch wel heel bijzondere maar vast prachtige omgeving.
    De eerste dagen hebben jullie om zo te lezen al weer heel wat beleeft en dat belooft nog wat de komende tijd.
    Wij blijven jullie reisverslag volgen en kijken al weer uit naar de volgende.
    Wij wensen jullie morgen een hele fijne verjaardag en de komende tijd uiteraard heel veel plezier.
    Groetjes van Marien en Annie

• 23 September 2014 - 21:25

Cisca:

Hoi globetrotters,

Geweldig dat jullie al weer helemaal in Afrika zijn opgegaan.
    Rick, misschien kun je daar een "OLIFANT" regelen voor de SNF volgend jaar :)
    Wendy, alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag samen .
    Heel veel plezier daar !!!!

groetjes Cisca

• 23 September 2014 - 21:27

Tante Mariet:

Hallo wereldreizigers,
    Het avontuur is nu dus echt begonnen. Jullie hebben de eerste ervaringen al opgedaan. Van super-leuk (wilde dieren gespot) tot iets minder (opgelicht). Och, als het daar bij blijft.....
    En 140 liter benzine tanken: je bent gelijk een vermogen kwijt!!

Geniet van deze tijd en Wendy: ook van deze kant natuurlijk een fijne onvergetelijke verjaardag gewenst!!!
    Groetjes tante Mariet.

• 23 September 2014 - 21:36

Mariette:

Hallo Rick en Wendy

Wendy gefeliciteerd met je verjaardag maak er samen een mooie dag van in het verre Afrika.
    wat een leuk reis verslag !!!
    ik ga jullie zeker volgen ,ben benieuwt wat jullie de volgende keer te eten krijgen op jullie bord ??????
    Geniet er samen lekker van .!!!
    liefs Mariette.

• 23 September 2014 - 23:43

Joop Huisman:

prachtig reisverslag wij gaan je verder volgen

• 24 September 2014 - 07:54

Angela :

Wendy, gefeliciteerd met je verjaardag!!! Een hele fijne dag gewenst. Leuk om jullie eerste verslag te lezen, klinkt fantastisch! X Angela

• 24 September 2014 - 15:09

Anky:

Hallo Rick & Wendy, wat een leuk verslag en wat herkenbaar van het eten van deze dieren. Geniet van deze bijzondere vakantie in een prachtig land. Wendy van harte gefeliciteerd op deze bijzondere verjaardag. Helaas geen taart maar dat komt vast nog.
    Geniet er verder nog van en ik zal jullie verslag zeker volgen. Ben benieuwd naar de foto's.
    Hartelijke groetjes.

• 24 September 2014 - 16:08

Luc:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en de reis nu echt is begonnen. En wat is er nou mooier dan je verjaardag vieren in het prachtige Afrika?

• 24 September 2014 - 19:25

Martijn En Ilse:

Hey Rick en Wendy!
    Wat leuk om te lezen hoe de eerste dagen in het verre Afrika zijn! Meteen al opgelicht op de campsite.. het moet niet gekker worden. Maar gelukkig hadden ze voor jullie nog een plekje vrij.
    Wendy van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet er nog van samen. We kijken uit naar het volgende verslag!!! Heel veel plezier en succes met de wilde dieren :)
    Groetjes, Martijn en Ilse

• 24 September 2014 - 23:43

Carlo:

Wendy, nog net op tijd om je te feliciteren met je verjaardag! Rick uiteraard ook gefeliciteerd met mien zuster. Leuk verslag, totaal niet jaloersmakend (hoewel oplichten me verdacht herkenbaar voor komt). Maar echt heel vet, de rest. Geniet van het mooie reizen en de rust van vier dagen geen telefoon hebben, dat is echt heel relaxt. Ohja, en een selfie bij de Victoria Falls is toch wel een van de dingen waar ik op zit te wachten.

Groeten uut Grunn!

• 26 September 2014 - 09:00

Lia:

Mooi zeg. Leuk om jullie te volgen. Geniet ervan.

• 26 September 2014 - 10:32

Erica:

Dag Wendy en Rick,
    Na de eerste schrik omtrent jullie menu de eerste avond, zal ik jullie toch weer met plezier volgen.
    Ik sluit me bij Carlo aan en hoop op de nodige selfies.

• 27 September 2014 - 16:27

Oma Ten Hove:

Hallo Wendy en Rick,
    Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag Wendy, en jij ook Rick.
    Wat leuk om alles weer te volgen van jullie. Ik zit natuurlijk niet zelf achter de computer, maar dat gebeurt wel door iemand anders. Ik ben, samen met de kinderen, al druk bezig alles een beetje op te ruimen. Jullie hebben vast al wel gehoord, dat ik misschien binnenkort naar Stevenskamp ga. Met opruimen kun je nooit te vroeg beginnen. Hoe gaat het verder met jullie? Al gehoord over de olifanten en ander wilde dieren. Wel voorzichtig doen, hoor!!! Heel veel plezier nog samen en tot over een aantal weken.
    Heel veel groetjes van oma

• 29 September 2014 - 07:38

Fiep:

Hey Wendy en Rick,
    Super dat we jullie op deze manier kunnen volgen!! Wat een avonturen, nu al!
    Die nationale parken klinken echt geweldig! Al die dieren, dat moet bijzonder zijn. Fijn dat jullie zo goed voorbereid op reis zijn. Ik kijk uit naar het volgende verhaal! Goede week toegewenst!!! Xx Fiep

• 02 Oktober 2014 - 22:37

Shar:

Hem Rick en Wendy.

Zoals altijd heb ik pas weer laat tijd om een berichtje van jullie te lezen. Maar ik heb hem gelezen hoor! Wauw wat een mooi verhaal weer! Jheerlijk om het te lezen! Tot het volgende verhaaltje!! Toi toi daar!! Liefs shar.

• 04 Oktober 2014 - 20:14

Opa En Oma Pereboom:

Hoi Rick en Wendy,

Wij zijn bij Mannes op de verjaardag en hebben net jullie foto's bekeken.
    Wat een prachtige foto's.
    Het rijden door water is niets voor ons, wij fietsen liever 150 km per week!
    Op het dak slapen is wel bijzonder. Hebben jullie het koud 's nachts?
    Geniet samen en pas goed op elkaar.

groetjes van opa en oma.