River Croshing, heel veel olifanten en de Victoria - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu River Croshing, heel veel olifanten en de Victoria - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

River Croshing, heel veel olifanten en de Victoria

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

29 September 2014 | Botswana, Kasane

Allereerst bedankt voor alle felicitaties voor Wendy haar verjaardag. Ze heeft inderdaad een onvergetelijke dag gehad. Woensdag zijn we namelijk vertrokken vanuit Maun richting Kasane. Drie dagen dwars door de Botwaanse natuurparken op zoek naar wild. Een barre tocht met onderweg veel zware tracks. Gelukkig beschikken we over een 4x4 die ons door het mulle zand wist te trekken. De eerste dag hebben we bijna 150 kilometer gereden. Wie denkt dit zo even te doen heeft het mis. Door de zware tracks in het mulle zand, de heuvels, de kuilen en de bomen die je moet ontwijken kwamen we pas na 6 uur rijden aan op onze campsite. Onderweg hebben we mogen genieten van hele kuddes olifanten, giraffen, zebra`s en heel veel antilopes. Vanwege het droge seizoen waren veel van deze dieren te vinden bij de zogenaamde waterholes, waar we alle tijd hadden om ze goed te bekijken en fotograferen. De campsite was primitief. Geen stroom en andere luxe voorzieningen, maar gelukkig wel water en een boom voor wat schaduw. Het is in Botswana op het midden van de dag bijna veertig graden en een beetje verkoeling is dan heerlijk. Tegen het eind van de middag hebben we nog een gamedrive gemaakt op zoek naar wild en opnieuw genoten.

De volgende dag stonde ons een tocht te wachten van bijna 180km dwars het natuurpark Moremi naar het aangesloten natuurpark Chobe. We zijn om zes uur vertrokken omdat dit ook weer een zware track zou worden. We waren nog niet vertrokken of we stonden voor een eerste rivier…. Aangezien er veel autosporen stonden en dit een doorgaande route was hebben we het erop gegokt. Dwars door de rivier naar de overkant…. Het water vloog over de motorkap maar gelukkig wisten we het einde te halen. Niet veel later kwam een tweede rivier, op een iets minder gebruikte route. Geen bandensporen… dus de twijfel sloeg toe….. Wendy eerst lopend door het water om te kijken waar de rivier het minst diep was. Vervolgens de gok maar weer wagen… door de modderige bodem kwamen we bijna vast te zitten en na extra gas te hebben gegeven konden we net de overkant bereiken.
Uiteindelijk kwamen we aan bij de Moremigate om ons uit te schijven van dit park. De ranger vertelde ons dat er opnieuw een rivieroversteek aankwam omdat de brug vorige maand gesloten was. De rivier was diep, maar hij heeft ons perfect uitgetekend hoe en waar we de rivier het best over konden steken. Aangekomen bij deze rivier was hij inderdaad dieper dan de vorige twee. Wendy eerst lopend erdoor om een film te maken hoe Rick door het water ging. Om niet opnieuw vast te komen zitten met wat extra gas door het water. En wat was de rivier diep! Het water vloog volledig over de auto. En met een open raam was Rick zeiknat! Gelukkig de overkant van de rivier weten te halen, maar bij aankomst aan de overkant misten we onze volledige voorgrill van de auto. Door de kracht van het water is deze er volledig afgebroken. Na een zoektocht van bijna een half uur in het water hebben we hem gelukkig teruggevonden en deze zit momenteel met touw weer vastgebonden aan onze auto! Na een tocht van meer dan acht uur, kwamen we eindelijk aan op Savuti, onze campsite. Aangemeld bij de receptie kregen bij campsite nummer twee. Helaas voor ons was deze campsite al bezet, er stonden namelijk vijf olifanten in de schaduw van onze boom!
In de avond hebben we opnieuw een gamedrive gemaakt en wederom genoten van alle bijzondere dieren die we tegenkwamen. Vrijdag bleven we op Savuti en zo hadden we de hele dag te tijd om op zoek te gaan naar wild. Honderden olifanten, Gnoe`s, giraffen, zebra`s, zelfs een groep van duizenden emigrerende buffels op zoek naar water en als klap op de vuurpijl zagen we zelfs een jachtluipaard!

De volgende dag wederom vroeg vertrokken voor een rit van bijna 200 kilometer naar Kasane. We verlieten de natuurparken en gaat weer naar de bewoonde wereld. We verblijven drie nachten op de campsite van een luxe vier sterren lodge. Inclusief zwembad, restaurant en bar! En… gratis wifi!! In de middag hebben we lekker gerelaxed aan het zwembad en zijn vroeg gaan slapen.

Gisteren zijn we namelijk weer vroeg vertrokken richting Zimbabwe. Hoera weer een paar stempels erbij in ons paspoort! (Bostwana uitschrijven = stempel, Zimbabwe inschrijven = visum en de terugreis hetzelfde ritueel, Zimbabwe uitschrijven = stempel, Namibie inschrijven = stempel; duurt allemaal heeeeel erg lang en waar het eigenlijk voor nodig is??) In ieder geval om de Victoria Watervallen te kunnen bezoeken. Een van de zeven natuurlijke wereldwonderen! De hoogste watervallen ter wereld. Hoewel het droogseizoen was waren de watervallen enorm indrukwekkend! En hebben wij genoten van deze bijzondere dagtrip.

Vandaag gaan we lekker uitrusten, onze laatste dag bij de luxe lodge. Momenteel liggen we lekker aan het zwembad en aan de overkant van de rivier, op nog geen vijftig meter afstand staan zes olifanten zich te wassen in de rivier…. Hoeveel mooier kan het zijn? Botswana is het land met de meeste olifanten van Afrika. Ze schatten alleen het natuurgebied Chobe al op een populatie van 50.000 olifanten. Aangezien de natuurparken hier niet afgeschermd zijn kan alle wild zich vrij verplaatsten tussen alle natuurgebieden in Botswana, Zimbabwe en zuidelijk Zambia. Zo gebeurde het dus dat we gisteren pal op de rem moesten omdat de olifanten midden op de snelweg staan aan de rand van het dorp.

Morgen vertrekken we weer richting Namibië om de Caprivi door te reizen, vervolgens overnachten we bij de bosjesmannen en steken dan Etosha nationaal park door richting de kust van Namibië. Waarschijnlijk hebben we daar pas weer internet, dus het volgende verslag moet even op zicht laten wachten.

Groetjes vanuit het zonnige Botswana,
Rick en Wendy

• 29 September 2014 - 11:15

Denise:

Hey Wendy & Rick,

Ontzettend gaaf om jullie foto's te zien en de verhalen te lezen!!
    Wauw wat moet dat fantastisch zijn om al die wilde dieren te zien van zo dicht bij! wat een avontuur zeg! Heel veel plezier en succes daar !!

Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen! :)

Groetjes, Denise

• 29 September 2014 - 14:28

Dinie:

Hoi,
    Ik heb de foto's gezien, maar nog niet het verhaal gelezen.
    Dat doe ik zo. Maar prachtige foto's.......wat een belevenis!!

Groeten Dinie

• 29 September 2014 - 14:35

Dian:

Hé!

Verdikkeme, moeder moest me weer voor zijn! Maar ik heb de foto's gezien én het verhaal gelezen ;)
    Wat een avonturen! Bij deze wil ik mijn volgende bestelling doen: een babyolifantje, die komt vast wel door de douane :).

Heel veel plezier maar weer de komende tijd!

Groetjes Dian

P.s. Wanneer komt het volgende verhaal nou?!

• 29 September 2014 - 14:38

Mark & Dinie:

Nu ook het hele verhaal gelezen. Wat een avontuur!! Hopelijk voor jullie geen diepe wateren meer!!
    Geniet nog maar even van de luxe en voor straks....veel plezier bij de Bosjesmannen!! Misschien leren jullie daar wel de regendans !
    Tot de volgende keer!!

• 29 September 2014 - 18:30

Mannes En Thea:

Hoi kanjers,

We waren zaterdag blij met jullie bericht: "veilig uit de bush". Zal allemaal wel spannend geweest zijn.
    Op naar nieuw avontuur.
    Wat een prachtige foto's hebben jullie al gemaakt. Die met de zebra's zal zo op jullie muur kunnen. Qua kleurstellingen......zal die al goed kunnen.
    Dian wilde al een bestelling doen, wij ook. We zagen al mooie takken.....voor de december maand..haha.

Jullie zijn nu op de app...dus grtzzzzz vanaf de blog en we kletsen op de app ff verder.
    Voorzichtig doen en liefs van ons. M & M

• 29 September 2014 - 19:20

Tonny Pereboom:

ha Wendy&Rick
    ik heb een deel van jullie verslag gelezen klinkt erg spannend jullie beleven daar van alles zo te lezen.
    ook de foto's zijn geweldig wat een mooie natuur en geweldig mooie dieren.
    ze zien er veel mooier uit als in de dierentuin.
    ik wens jullie nog een hele mooie vakantie toe .
    maar pas goed op elkaar
    groetjes uut het mooie Roalte.
    ps doe die neger uit mozambiq de groeten mog je die tegen komen.

• 29 September 2014 - 20:49

Martijn En Ilse:

Ha Broer en Wendy!!

Weer een superverhaal gedicht tussen de beestenboel. Man wat zijn het er veel op de foto's. Hoe waren de watervallen gisteren? Heb je daar ook foto's van? Ziet er allemaal super cool uit. Die auto is trouwens wel wat anders als die mega Lupo van jullie. Wat een verschil. Ik ga er vanuit dat je nu een bedreven bestuurder bent en het er beter van afbrengt als ik tijdens de jeep-safari in Alanya. In ieder geval nog heel veel plezier daar en goed op elkaar passen.

Groetjes Martijn en Ilse

• 29 September 2014 - 21:24

Tante Mariet:

Wat een avontuur!! Een geweldige ervaring natuurlijk om al die wilde dieren van zo dichtbij te zien, maar als ik lees dat jullie dwars door rivieren rijden en door de modderige bodem bijna vastzaten, dan krijg ik toch wel de kriebels (en jullie ouders nog veel meer denk ik, haha!!).
    Heel veel plezier voor de aankomende tijd en ik ben al weer benieuwd naar jullie volgende verslag.

Groetjes uit Lemelerveld

• 30 September 2014 - 00:53

Marjolein Spieker:

Wat een leuke reisverhalen en avonturen!!
    Hele onderneming maar ook echt gaaf :p

Nog veel plezier en voorspoedige reizen.
    Liefs v Marjolein

• 30 September 2014 - 18:19

Elles Van Koerten (collega Thea):

Erg leuk om jullie verslagen te lezen en wat een mooie foto's. Kijk uit naar jullie volgende verslag. Erg leuk om jullie op deze manier te volgen. Veel plezier verder.
    groetjes een collega van je (schoon)moeder
    Elles

• 30 September 2014 - 21:01

Inge En Tim:

Ha Rick en Wendy!

Wat een gaaf verhaal zeg!! En super mooie foto's!
    Echt een onwijs avontuur lees ik al wel! Spannend hoor!!

Geniet ervan!!

Groetjes ons

• 30 September 2014 - 21:49

Mark:

Wat een ervaringen al, en jullie zijn nog geen 2 weken onderweg. Dat belooft nog wat. Als ik het zo bekijk is de Beekse Bergen er niks bij. Geniet ervan en heel veel plezier.

Pa

• 01 Oktober 2014 - 15:04

Marien En Annie:

Hoi Rick en Wendy,

Wat een lef hebben jullie om zo maar even door een onbekend water te rijden zonder echt te weten wat jullie te wachten staat,maar het is natuurlijk wel een mooie uitdaging.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van de prachtige natuur.
    Wij zien al weer uit naar het volgende reisverslag.

Veel groeten van Marien en Annie

• 01 Oktober 2014 - 15:04

Marien En Annie:

Hoi Rick en Wendy,

Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van de prachtige natuur.
    Wij zien al weer uit naar het volgende reisverslag.

Veel groeten van Marien en Annie

• 01 Oktober 2014 - 22:04

Ellen Ten Hove:

Ha Wendy en Rick,

Wat een avontuur zeg!! Geweldige foto's en mooi beschreven, leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet er van!

Groetjes Ellen

• 03 Oktober 2014 - 16:59

Marlot:

Hoi avonturiers,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik zie alles ook helemaal voor me;).
    Wendy jij rijdt toch ook in de jeep? Je weet hoe het soms gaat he met die mannen, erg eigenwijs vooral wanneer het om autorijden gaat.

In de laatste alinea lees ik 'overnachten bij bosjesmannen' ?
    Ik heb begrepen dat deze mensen alleen maar rechtop slapen;) Ik hoop niet dat jij er ook aan moet geloven Rick. Ben dan ook erg benieuwd naar de foto's!;)

Geniet ervan samen!

Ben benieuwd naar de verhalen die volgen!

P.s. In het eerst volgende verhaal mogen de bosjesmannen niet missen;)

Dikke knuffel Marlot XXX

• 03 Oktober 2014 - 19:15

Jordy & Susan:

Hoi Rick en Wendy,

Wát een avontuur en wat hebben jullie nu al veel gezien en meegemaakt.
    De olifanten die jullie graag wouden zien zijn al gespot, gaaf!
    Buiten koken met olifanten op een paar meter afstand zullen jullie niet heel veel vaker meemaken.

We zien jullie nieuwe avonturen graag weer tegemoet in een volgend verslag.

Bye bye! Liefs van ons.