Sen people, verdwenen bosjesmannen en de big five - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu Sen people, verdwenen bosjesmannen en de big five - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

Sen people, verdwenen bosjesmannen en de big five

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

07 Oktober 2014 | Namibië, Kamanjab

Daar zijn we weer, met ons eerste reisverslag vanuit Namibië. Nadat we vorige week Botswana hebben verlaten zijn we via de Caprivi, Namibie ingetrokken. Met een tussenstop in Kongola zijn we uiteindelijk woensdag beland in Divundu, aan de rand van de Caprivi. In Divundu leven de Kavango stammen, een van de oorspronkelijke Sen stammen, het oudste Namibische volk. Vanuit onze campsite zijn we onder begeleiding van een gids een van deze dorpen ingetrokken om zo te zien hoe deze mensen leven. Houten hutjes, koken op grote potten, kippen en geiten rondom de hutjes… het deed ons weer denken aan het noorden van Ghana. Primitief, zonder elektriciteit en zonder enige luxe. Onze gids vertelde dat een heel gezin met nauwelijks inkomen rond moet komen. Hierdoor kunnen ze maar een keer per dag eten omdat er anders aan het eind van de maand geen geld meer over is om voedsel te kopen. Op dit moment zitten we aan het einde van het droogte seizoen. Voedsel verbouwen lukt nu niet en onze gids vertelde dat bewoners het daarom erg zwaar hebben. Inmiddels waren al wel de eerste akkers ingezaaid. Volgende maand begint namelijk het regenseizoen en kan er in ieder geval gekweekt worden. Vrolijkheid en gasvrijheid werden er gelukkig niet minder om, met veel enthousiasme, vooral door de kinderen, werden op de kleine erfjes ontvangen. Elk erf bestaat uit een paar hutten met hieromheen een schutting, voor de privacy en om niet al het zand in het eten te laten waaien. Na een wandeling van bijna twee uur en ontzettend veel indrukken opgedaan te hebben zijn we, na ons afgemeld te hebben op de campsite, verder getrokken naar Rundu.

Rundu is de tweede grootste stad van Namibië en iets minder gestructureerd dan Windhoek. Het is in ieder geval een plaats met een pinautomaat, tankstation en supermarkt, zodat we onze nodige inkopen weer konden doen. Pinautomaten, tankstations en supermarkten zijn namelijk alleen te vinden in de grotere steden en met een land met maar 1,5 miljoen inwoners zijn deze er nauwelijks.
Ook de toyota dealer stond in Rundu op onze to-do-list. Onze voorgrill van de auto zat namelijk nog steeds met touw aan de auto vastgeknoopt en is nodig aan vervanging toe. Een offerte bij de toyota dealer kwam op 2250 Namibische Dollar (ongeveer 150 euro). Dat is iets meer dan een pak fruit sap, wat we in Maun moesten betalen voor de sigarettenaansteker. Helaas hadden ze ook nog eens de grill niet op voorraad dus konden we het eventueel bij een winkel verderop proberen. Dit was geen garage maar een onderdelenhuis. Hier hadden ze onze gril gelukkig ruim op voorraad en ook nog eens voor maar 330 Namibische dollar (23 euro)! Dat scheelt nog al….! Vervolgens met een beetje hulp van de verkoopmedewerker, de beveiliger, supergleu (om het gebroken Toyota-logo weer vast te lijmen) en Rick zijn krachten zat onze nieuwe grill binnen tien minuten op zijn plek!

De volgende dag zijn we vertrokken richting Tsintsabis, waar we de bosjesmannen zouden bezoeken. Precies, zouden….. Bijna aangekomen in Tsintsabis dachten we eerst al bijna thuis te zijn. We reden namelijk door de Boskamp heen, het zag er alleen iets Afrikaanser uit. Maar uiteindelijk op onze campsite in Tsintsabis aan te zijn gekomen, was het er een verlaten bedoeling. Het leek erop of er het afgelopen jaar niemand meer was geweest. Bij de receptie lag een stoffige map met reserveringen van 2011 en 2012 en er was geen bosjesman te bekennen. Verstopt, weggetrokken of ondergedoken in hun “Boskamp”, wij weten het niet. Wij zijn in ieder geval verder gereden naar Tsumeb waar we op de campsite hebben geslapen van een luxe hotel met zelfs een ”olympic size swimmingpool”!

Zaterdagmorgen zijn we al vroeg vertrokken richting Etosha, drie dagen overnachten in het nationale park op zoek naar wild, en wat hebben wij genoten. De eerste dag waren we al getuige van vele dieren die aan het drinken waren bij de waterhole. Olifanten, giraffen, zebra`s, antilopen, gnoes. Allemaal bij elkaar! Zelfs een groep van tien olifanten die heerlijk kwamen baden in een van de waterholes. Een prachtig gezicht! Door het droge seizoen kon je goed merken hoe belangrijk de drinkplaatsen voor de dieren zijn. Al waren ze soms nog best schuw. Het duurde dan ook erg lang voor we onze eerste neushoorn zagen. Ver weg in de struiken en haast onherkenbaar. Maar na de olifant, buffel en jachtluipaard de vierde van de Big Five! En aangezien er maar driehonderd neushoorns zijn in een park ter grootte van Nederland was dit nog best een kunst!

Na vele kilometers gemaakt te hebben vanuit Namutomi, naar het meest oostelijke kamp naar Halali, het centrale kamp zijn we maandagmorgen vertrokken naar Okakeujo het laatste kamp waar we overnachten. Met onze verzamelde gelukspoppetjes voorin de auto op zoek naar de leeuw. Wederom vele antilopen, honderden zebra`s, tientallen giraffen, olifanten, hyena`s en gnoes, twee neushoorns, struisvogels en vele ander dieren stonden we plotseling oog in oog met een cheeta! Nog geen tien meter van onze auto af, op de uitkijk naar een prooi. Ons geluk kon niet op… nog geen tien minuten verder rijden zagen we een hele groep leeuwen! Helaas wel ver in het gras maar check check, onze Big Five is compleet! Hoewel we de neushoorn en leeuw nog wel van wat dichterbij hadden willen zien, hebben we vanmorgen met een voldaan gevoel Etosha verlaten en zijn we zojuist aangekomen in Kamanjab. Vanuit hier gaan we morgenvroeg naar een Himba stam… als ze tenminste te vinden zijn!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes vanuit Namibië,
Rick en Wendy

• 07 Oktober 2014 - 15:08

Dian:

Hé zus en zwager!

Mijn reacties beginnen een beetje eenzijdig te worden, maar wat een avonturen toch weer! Jammer van die bosjesmannen, maar gelukkig hebben jullie bij de Himba stam nog genoeg kans om een schoteltje in je lip te laten zetten :)

Al die dieren, wauw! Het lijkt vast alsof je gewoon zelf in een documentaire rondloopt! Ik kan niet wachten om die (foto)documentaire te zien!

Nou, doe de Himba's de groeten!

xxx Dian

• 07 Oktober 2014 - 15:13

Pa Mark En Ma Dinie Pieters:

Hoi Wendy en Rick,
    We hadden vanochtend al even app-contact; altijd weer fijn om van jullie te horen. We zijn zo onderhand wel heel erg benieuwd naar al jullie foto's. Hopelijk hebben jullie ook nog wat gefilmd.
    Wel jammer van de Bosjesmannen. Daar hebben wij, westerlingen, toch een bepaald beeld bij, ha ha.
    Goeie reis verder en op naar het volgende verslag!!

Groeten uit een herfstachtig Raalte

• 07 Oktober 2014 - 19:37

Mannes En Thea:

hoi hoi....
    Blij verrast ....toen ik net van mijn werk thuiskwam met jullie app....."MOEDERS!!!"
    Was gelukkig weer een teken van leven.
    Jullie hadden het eerder gestuurd, maar zoals jullie weten, werkt mijn app alleen als ik thuis ben (kom!)

Nu lezen Mannes en ik jullie prachtige verhaal. Complimenten hoe jullie het steeds verwoorden. Leest prettig en het lijkt bijna alsof we er zelf ook zijn.
    De foto's zijn ook geweldig. Big Five...is in the pocket! we zijn blij voor jullie

Blijf genieten..... reis voorzichtig ..... M & M

• 07 Oktober 2014 - 20:35

Marien En Annie:

Hoi Rick en Wendy,

Zo te lezen hebben jullie weer heel wat beleeft en indrukken opgedaan.
    Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt.
    Ondanks de armoede daar denken wij dat de mensen heel rijk zijn.
    Wij wensen jullie verder nog een hele goede reis en zien jullie avonturen in het volgende verslag weer tegemoet.

Groetjes,
    Marien en Annie

• 07 Oktober 2014 - 21:54

Martijn En Ilse:

Gaaf!!! Dat jullie iig de big five compleet hebben! Jammer van de Bosjesmannen... Maar het volgende avontuur is al weer in aantocht en dat is het bezoeken van een Himba stam. Klinkt allemaal erg spannend maar super leuk om jullie verhaal weer te lezen. Tot de volgende keer!
    Liefs Martijn & Ilse

• 08 Oktober 2014 - 10:01

Elles Van Koerten (collega Thea):

Hoi Wenxy en Rick
    Wat geweldig wat jullie meemaken en hebben gezien.
    Weer genoten van jullie verslag.
    Veel reisplezier verder.
    Groetjes Elles

• 08 Oktober 2014 - 17:42

Maria Lange:

Mooie verhalen en reis.Geniet er nog even van!En niet als bosjesmannen terug komen!
    Groetjes maria

• 09 Oktober 2014 - 11:56

Marian:

Met veel plezier lees ik elke keer weer jullie reisverslag.
    Wat een avontuur!!
    Groet van ons 4tjes

Fiep En Jo:

Wauw Rick en Wendy! Wat een avontuur. Het klinkt ontzettend gaaf wat jullie allemaal mee maken. Jullie zijn ondertussen ook wel echt Afrika experts. Bijzonder om zo dicht bij mensen te kijken hoe ze leven, de dieren en nog veel meer.. Hele goede reis nog toegewenst de komende weken! Mooie foto's ook. We zijn benieuwd naar de rest! Geniet daar! Groetjes vanuit Amersfoort

• 13 Oktober 2014 - 16:06

• 13 Oktober 2014 - 16:08

• 13 Oktober 2014 - 16:10

• 13 Oktober 2014 - 18:55

Fiep:

Sorry het ging niet helemaal goed!;) 10x is scheepsrecht;)