Kaapstad, wijntjes proeven en walvissen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu Kaapstad, wijntjes proeven en walvissen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

Kaapstad, wijntjes proeven en walvissen

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

22 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na vorige week woensdag het prachtige Namibië te hebben verlaten zijn we na een te lange busreis, van maar liefst 23 uur, aangekomen in Kaapstad. Onze eigenlijke planning was om hier maar twee of drie dagen te blijven, maar inmiddels is dit alweer onze zevende dag Kaapstad. Wat een heerlijke stad!! Kaapstad is modern, zit vol energie, leeft vierentwintig uur per dag, heeft een boeiende geschiedenis en een prachtige omgeving.

Afgelopen vrijdag hebben wij ons Kaapstad een beetje eigen gemaakt. Als je Kaapstad vergelijkt met Windhoek, dan is Windhoek maar een dorpje. Ons hostel bevindt zich midden in het centrum, aan Longstreet. De hoofdstraat van Kaapstad waar vele winkels, kroegjes en restaurants te vinden zijn en waar altijd wat te beleven is. Heerlijk slenteren door de straten van Kaapstad, langs de vele marktjes, een drankje op het terrasje en een bezoekje aan de haven. De tijd vloog voorbij! Er is hier zoveel te zien en te doen! Tevens hebben we een bezoek gebracht aan een touroperator en wat plannen gemaakt voor hele week; een wijntour voor de volgende dag, Cape Point en walvissen voor zondag en maandag en Robben Island op dinsdag.

Om half negen werden we al opgehaald voor onze wijntour rondom de plaats Stellenbosch. De omgeving van Kaapstad staat bekend als een wijngebied en alleen het dorp Stellenbosch kent al meer dan vijftig wijngaarden. Tijdens onze tour hebben we vier van deze wijngaarden bezocht. Nu is Rick absoluut geen wijndrinker, maar deze tour was echt een belevenis. We wisten niet dat er zoveel komt kijken bij het maken van wijn en dat er per wijngaard ook nog zoveel verschillen zitten in de smaak van dezelfde soorten wijn. Kijken, ruiken, slurpen, proeven…. En op naar het volgende wijntje. Rood, wit, rosé, met bubbels, zonder bubbels. In een prachtige groene omgeving, bijzondere historische boerderijen en ook nog eens heerlijk in het zonnetje. Bij elke wijngaard kregen we zes wijnen te proeven en na 24 verschillende wijnen zijn we, misschien een beetje aangeschoten, wel echte kenners!

De volgende dag zijn we al vroeg opgestaan. We hebben voor twee dagen een auto gehuurd om de omgeving van Kaapstad te verkennen. Via een prachtige route langs de westkust door een enorm groen bergachtig gebied en langs een prachtig blauwe zee met witte stranden zijn we aangekomen in Cape Point. Dit is het meest zuidwestelijke punt van Afrika. Hier bevindt zich ook Kaap de Goede Hoop, de plek waar de Nederlanders vroeger zijn aangemeerd en hun eerst voet aan Afrikaanse wal hebben gezet. Een bijzondere plek, mede door de Nederlandse geschiedenis. Na ons bezoek aan Cape Point zijn we doorgereden naar Simons Town. Een voor ons te toeristisch stadje, mede door de grote pinguïnkolonie die zich daar op het strand heeft gehuisvest. In de middag hebben we onze reis vervolgd naar Hermanus. Deze plaats staat bekend om de grote walvissenpopulatie. Walvissen verzamelen zich vanaf ongeveer eind april tot begin december voor de kust van zuidelijk Afrika om te paren en te kalveren. Walvissen komen, en walvissen gaan weer. Het hoogtepunt van de walvissen is tussen half september en half oktober. De walvissenpopulatie van Hermanus bestaat uit ongeveer zevenduizend walvissen en is door goede beschermingsmaatregelingen nog steeds groeiende. Onder het genot van een heerlijke visschotel hebben we vanuit de haven al kunnen genieten van de vele walvissen in de baai. De volgende ochtend hebben we een boottrip gemaakt om nog dichter bij de walvissen te komen. Helaas stond er die morgen een erg sterke wind, hier hadden de walvissen veel last van waardoor ze veelal onder water bleven. Jammer voor ons “but that’s nature”.

Na ons walvissenavontuur zijn we terug gereden richting Kaapstad. Om nog mooi even gebruik te maken van onze auto hebben we een ronde rondom te tafelberg gereden. Prachtige uitzichten over alle delen van Kaapstad. Wat is het toch een bijzondere stad!

Dinsdagmorgen zijn we te voet vertrokken richting het Waterfront, de haven van Kaapstad. Vanuit hier vertrekt de boot richting Robben Island. Wat een geluk dat wij de tickets al hadden! Om 11.00 uur zaten we op de boot en na drie kwartier varen kwamen we aan op Robben Island. De naam is ontstaan vanuit het Nederlands. Op het eiland zijn veel zeehonden (robben) te zien. Vandaar dat het eiland Robbeneiland heet. Het is een eiland met een lange geschiedenis. Aan de ene kant is het een eiland geweest waar patiënten met lepra naar toe werden gestuurd, zodat ze geïsoleerd waren. Aan de andere kant is het eiland bekend van de streng bewaakt e gevangenis waar onder andere Nelson Mandela heeft vastgezeten als politiek gevangene. Sinds 1991 is de gevangenis gesloten en door inzet van velen, waaronder ex-gevangenen, is het eiland in 1997 een museum geworden. Na een tour over het eiland met indrukwekkende verhalen van een ex-gevangene en een bezoek aan de cel van Nelson Mandela waren we weer een hele ervaring rijker.

Vandaag genieten we van een heerlijke relaxdag in Kaapstad. Vanmorgen hebben we weer geslenterd door de straten van Kaapstad. Winkeltje in, winkeltje uit. Marktje op, marktje af. Op dit moment genieten we van een koud drankje bij ons hostel. Vanavond gaan we nog een stadswandeling maken in het donker. Het waterfront (bij de haven) is namelijk al volledig in kerstsferen en in het donker moet het met al die lichtjes sprookjesachtig zijn. We zijn benieuwd.

Morgen gaan we Kaapstad verlaten om via de Gardenroute richting Porth Elisabeth te reizen. Onze eerste tussenstop is in Mosselbay. We zijn erg benieuwd wat we daar weer gaan beleven.

Rick en Wendy

• 22 Oktober 2014 - 15:17

Dian:

Hé Wendy en Rick,

Deze berichtjes beginnen een beetje standaard te worden, in tegenstelling tot jullie verhalen. Wat een belevenissen toch weer! Zo te horen is geen dag hetzelfde tijdens jullie geweldige reis.

Zo te horen is er nog meer dan genoeg te zien en te doen, dus geniet van alles wat deze reis jullie nog gaat brengen.

xxx Dian

• 22 Oktober 2014 - 15:25

M&M:

Heej Toppers,

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. En uiteraard, als jullie terug in Nederland zijn, dan laten we ons graag bijpraten (lees; proeven en drinken) van jullie wijnkennis die jullie daar op gedaan hebben.

Geniet nog een paar weekjes van jullie vakantie.

M&M

• 22 Oktober 2014 - 17:35

Marien En Annie Overmars:

Hallo Avonturiers,

Wij denken als jullie weer thuis zijn er vast een Afrikaans accent te horen is.
    Gelukkig hebben jullie nog een paar weken om te oefenen.
    Geniet ervan!

Marien en Annie

• 22 Oktober 2014 - 19:06

Anky:

Hey vakantie gangers;
    Wat een enerverende reis zeg en wat een belevenissen, geweldig.
    Dat ik dan zo een klein beetje mag mee genieten door jullie verhalen te lezen is heerlijk.
    Geniet nog van de verdere reis.

hartelijke groetjes;
    Anky

• 22 Oktober 2014 - 19:33

Martijn En Ilse:

He reizigers.

Leuk horen dat het goed met jullie gaat. Wat een belevenissen weer. Ook mooie foto's. Ik mis alleen nog wat vogels. Die mogen als weidevogelkenner toch niet ontbreken. Veel plezier nog met jullie reis.

Groetjes Martijn en Ilse

• 22 Oktober 2014 - 22:24

Mark En Dinie:

Hé wereldreizigers,
    Heel andere belevenissen dan de eerste maand, maar daarom niet minder interessant.
    Jullie maken zoveel mee, dat het allemaal niet bij te houden is.
    Als jullie terug zijn heb je vast een week nodig om je alles weer te herinneren.
    Fijn dat we door jullie verhalen ook een beetje mee kunnen reizen.
    We zijn benieuwd naar alle foto's

Veel plezier verder
    Dinie en Mark

• 01 November 2014 - 14:21

Boukje:

He Rick en Wendy,

Ik houd het kort, want jullie hebben helemaal geen tijd om alles te lezen.
    Prachtige verhalen, heerlijke foto's om bij weg te dromen en daarom; Geniet er samen verder van!

Groetjes vanuit het zonnige (vandaag uitzondering) Steenwijk