Een warm welkom! Akwaaba!! - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu Een warm welkom! Akwaaba!! - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

Een warm welkom! Akwaaba!!

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

23 Mei 2013 | Ghana, Swedru

Daar zijn wij weer, vanuit Ghana.
Momenteel vertoefen wij in een bloedheet internetcafe omdat ons gastgezin onze "dongel" kwijt is. Gelukkig kan het zo ook, want wij houden jullie graag op de hoogte!

Afgelopen dinsdag zijn wij al vroeg vertrokken richting Schiphol waar wij om 15.00 vlogen richting Accra. Na deze zeer relaxe vlucht zijn om 20.00 plaatselijke tijd geland. Direct toen wij uit het vliegtuig stapten kwam Ghana ons tegemoet. De warme klamme naar uitlaatgassen ruikende lucht..... typisch Ghana!
Na vlot de douane gepasseerd te zijn, hebben wij een taxi genomen naar het hotel waar wij gelukkig met airco hebben genoten van onze eerste nacht.

Gisteren zijn wij doorgereisd naar Swedru, waar wij terug kwamen bij ons gastgezin! Wat een welkom! Heerlijk ....! Echt een super gevoel van thuis komen. Na genoten te hebben van " mammies" heerlijke indomie, zijn wij in de middag vertrokken richting ziekenhuis. Erg benieuwd of hier alles nog op zijn plek zou staan.
Aangekomen bij het kantoor van de hoofdzuster Eva, bleek ze er niet meer te zijn...... Een plaatsvervanger vertelde ons dat onze lieve hoofdzuster Eva in April helaas is overleden. Gelukkig herkende deze nieuwe hoofdzuster ons direct van de foto die op kantoor hing en ze wist ook te vertellen dat wij het "getrouwede" stel waren van de posters en sterilisatiemachines. Gelukkig wist ook de Dokter JoJo ons nog te herkennen en waren we meer dan welkom in het ziekenhuis.

Toen maar snel een ronde gemaakt richting de machines. Op de maleward hadden ze problemen met de machine. In Februari is deze kapot gegaan en hij lijkt te roesten aan de binnenkant.... Wat er precies mee aan de hand is, is ons op dit moment nog niet duidelijk. Hier gaan wij ons deze week in verdiepen. Wel zijn ze aan het steriliseren geslagen, ze hebben een deal gesloten met de operatiekamer en daar brengen ze nu al hun materiaal heen. Aangekomen op de femaleward zagen we dat de machine een eigen kamer had gekregen. Inclussief alles spullen en onze posters met Ten Rules to Prevent Infections. Woow...echt super! Ze vertelden ons dat ze de machine bijna dagelijks gebruikten en ze waren ons erg dankbaar!

Gisteravond kwamen de kinderen van ons gastgezin weer terug uit school. Gifty, Olivia, Kofi en Nana toverden meteen weer een grote lach op ons gezicht. Carlos woont nu niet meer in het gezin, maar bij de school. Wel heeft er bij de buren gezinsuitbreiding plaatsgevonden: Nana heeft er een broertje bijgekregen! Wij zitten er sterk aan te denken om hem of Nana mee te nemen naar Nederland! Wat een schatjes! Kofi is alleen nog maar ondeugender geworden! Ook voor ons gastgezin hadden we weer het een en ander meegenomen. Van onszelf, maar ook van Mark, Dinie en Dian en Julia, die vorig jaar bij ons in het gastgezin zat. Zij blij, wij blij, wat willen we nog meer?!

Vanmorgen zijn wij ook richting ziekenhuis gegaan. We hebben afspraken gemaakt om daar morgen aan de slag te gaan. Tevens hebben wij even bijgepraat met veel verpleegkundigen. We hadden veel foto`s meegenomen maar merkten al snel dat niet iedereen er meer was. Een aantal verpleegkundigen waren terug naar school of met verlof. Ook hebben we de tas met verbandmaterialen, gekregen van Marga een collega van Rick aan de hoofdzuster gegeven. Zij gaat zorgen voor een goede bestemming. Morgen gaat Wendy aan de slag op de Female ward en Rick mag helpen op de Emergency Ward!

Vanmiddag gaan wij een bezoek brengen aan het Meet Kate project. Opgericht door Kelly de Vries. Vorig jaar hebben wij hier een tas met speelgoed afgeleleverd en jullie laatst overgebleven geld gedoneerd. Ook dit jaar hebben wij weer van alles voor hun mee. Afgelopen jaar hebben ze naast hun kinderopvang ook een school gebouwd. Wij zijn erg benieuwd en zullen zien of we daar ook ons steentje bij kunnen dragen.

We zullen zien wat de week ons gaat brengen!

Groeten,
Rick en Wendy

• 23 Mei 2013 - 13:47

Berdien:

Heel veel succes en plezier daar samen!

• 23 Mei 2013 - 13:58

Tante Mariet:

Hallo Wendy en Rick,

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Wat zal het een warm gevoel (letterlijk en figuurlijk, haha!!) geven om alles en iedereen terug te zien. En wat super dat het sterilisatieapparaat volop in gebruik is.
    Als je dan ziet waar al jullie inspanningen toe hebben geleid, weet je tenminste waar je het allemaal voor gedaan hebt. Nog veel (werk)plezier gewenst enne...... geen kindertjes kidnappen hè!!!!

Groetjes uit Lemelerveld

• 23 Mei 2013 - 14:59

Shar:

Hej rick en wendy. Ik was te laat met jullie een berichtje te stueen. Inmiddels zijn jullie al veilig overgekomen!! Wat leuk om weer een verhaaltje van jullie te lezen!! Geniet ervan en succes met het werken daar!! Groetjes!!

• 23 Mei 2013 - 15:38

Dian:

Heej!

Leuk om na een jaar weer een verslag te lezen. We hebben gisteren al even gebeld, maar toch staat er weer nieuwe informatie in: nog een klein Kofi'tje/Nanaatje! Ik zeg alvast dat ik het geen probleem vind als er opeens een klein donker jongetje uit jullie backpack springt/kruipt hier in Nederland :)
    Nouja, als ik binnenkort een klein jongetje aan de telefoon heb, ben ik ook al erg blij hoor ;)

Heel veel succes en plezier nog en doe iedereen de groeten!

xxx Dian

• 23 Mei 2013 - 16:58

Fam. Aberson:

Hé Toppers,

Vanuit een koud en regenachtig Raalte lees ik jullie " warme" verslag. Het is net of jullie daar niet weg zijn geweest! Geniet ervan en we blijven jullie volgen.
    Groet van de Abersonnetjes

• 23 Mei 2013 - 17:05

Madeleen:

Leuk om te lezen! wat doen jullie veeel en jullie zijn nog maar net daar! Geniet ervan veel liefs Madeleen

• 23 Mei 2013 - 18:46

Mark En Dinie:

Wat heerlijk voor jullie, dat alles weer zo vertrouwd voelt. We lezen jullie verhaal en hebben daar zo onze beelden bij.
    Heel veel groeten aan jullie Ghanese familie en maak maar weer veel foto's en filmpjes.
    Xx Mark en Dinie

• 23 Mei 2013 - 19:08

Fiep:

Heeey!!!
    Klinkt goed Rick en Wendy!!! Fijn om wat van jullie te horen.. Succes komende dagen weer aan het werk!! En natuurlijk veel plezier!!!:D
    Groetjes!!!

• 24 Mei 2013 - 15:43

Marien En Annie:

Wendy en Rick, Hardstikke mooi om jullie verhaal weer te lezen en geweldig wat jullie daar weer doen.
    Heel veel succes gewenst en groetjes uit het mooie maar koude Raalte. [donderdag 10 graden]
    Marien en Annie.

• 24 Mei 2013 - 18:00

Carlo:

Wendy en Rick, geniet er van in Ghana. In Groningen heeft het deze week nog gevroren, dus geniet van de zon en uiteraard ook succes in het ziekenhuis!

Carlo

• 25 Mei 2013 - 04:02

Mariette Harry :

Hey Rick en Wendy

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad .
    Een mooi verslag geschreven,wij wensen jullie nog heel veel succes .
    Geniet er lekker van .

Liefs Harry Mariette en kids

• 27 Mei 2013 - 19:17

Thea:

Heej kanjers......we hebben net, maandag 27 mei, ff heerlijk met elkaar gekletst aan de telefoon. Ik was blij jullie stemmen te horen en helemaal fijn te horen dat alles ok was met jullie.
    De huistelefoon ging beter dan het 0900 nummer...dus vlg keer weer via de huistelefoon.

Geniet nog samen...tot horens...dikke knuffel van Mannes en moeders