Gazen vouwen en het steriliseren kan beginnen! - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu Gazen vouwen en het steriliseren kan beginnen! - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

Gazen vouwen en het steriliseren kan beginnen!

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

28 Mei 2013 | Ghana, Swedru

Zijn we weer, wederom uit het bloedhete internetcafe. Weer erg leuk om jullie reacties te lezen. We gaan er een klein verslag van maken want alles loopt hier vlekkeloos en we hebben eigenlijk weinig nieuws.

Vrijdag zijn we gaan werken in het ziekenhuis. Wendy op de femaleward en Rick op de SEH. Een gevoel als vanouds, alsof we nooit zijn weggeweest. Best wel raar eigenlijk, want we hebben in het afgelopen jaar toch ook wel veel gedaan en meegemaakt in Nederland. Er waren bijzondere patienten, leuke gesprekken maar het slome tempo van de Ghaneze collega`s viel ons toch wel weer tegen. We hebben meerdere malen moeten horen dat we harde werkers zijn. Geweldig toch!?

Wendy wou op de femaleward starten met wondzorg. Echter moesten er eerst gazen worden gevouwen en geknipt waarna het gesteriliseerd kon worden in onze gedoneerde sterilisatiemachine. De verpleegkundigen konden precies vertellen hoe het werkte en hoe lang de gazen erin moesten. Bij de vraag hoe ze dit allemaal wisten wezen ze naar de door ons gemaakte poster. Doel bereikt! En de wondzorg kon weer voor een paar dagen gedaan worden.

Afgelopen weekend hebben we weer pannenkoeken gebakken met ons gastgezin. De kinderen hadden al snel door hoe het moest en namen het meteen van ons over. Iedereen genoot van de pannenkoeken met stroop en poedersuiker. Wij misschien nog wel het meest: even wat anders dan het Ghanese eten. Zondags werden we verrast door een heerlijke verkoelende regenbui. Jullie zullen wel denken: blij met regen? Wij willen de zon! Maar hier in Ghana kwam de temperatuur eindelijk eens onder de dertig graden. Maandags was een vakantiedag voor de Ghanezen. Wij hebben Carlos opgezocht op zijn school waar hij nu verblijft. Die springende, hyperactieve Carlos was veranderd in een rustige jongen. Wat een extra jaar en verblijf op school wel niet kan doen.. 's Avonds hebben we de familie laten kennismaken met een Nederlands spel die Wendy's ouders hadden meegegeven: Twister! Veel gelach, leuke foto's en video's zijn het resultaat. We kunnen hier geen foto's uploaden, maar als we terug zijn in Nederland kunnen jullie ze zeker bewonderen!

Vandaag zijn we weer in het ziekenhuis aan de slag gegaan. We hebben eerst gekeken hoe het was met de kapotte sterilisatiemachine. Die stond klaar om gerepareerd te worden. Het kookelement wat het water verwarmd was namelijk verroest. Maar hoe handig ze hier in Ghana zijn, oude eruit, nieuwe erin en weer klaar voor gebruik! Vervolgens is Rick vandaag bezig geweest met wondzorg op de SEH, terwijl Wendy de pasgeboren babytjes hun eerste poetsbeurt gaf. Wendy dacht even een paar babytjes te wassen, maar dat werden er uiteindelijk wel vijftien. Maar wat een schatjes zijn het toch!

Morgen gaan we een bezoek brengen aan het regionale traumacentrum in Winneba. Een ziekenhuis waar veel orthopedische ingrepen plaatsvinden. Het ziekenhuis heeft ook een eigen ambulanceservice. We willen onze blik toch nog een beetje verbreden met deze reis.

Toch nog een redelijk uitgebreid verhaal geworden! Tot de volgende keer!

Groetjes Rick en Wendy

• 28 Mei 2013 - 16:07

Mark, Dinie En Dian:

Wat een prachtig verhaal; lekker pannenkoeken eten met je handen, we zien het helemaal voor ons.
    We zijn natuurlijk erg benieuwd naar de foto's en de filmpjes, zeker van het spel Twister. Waren jullie net zo lenig als de Ghanezen? En Ghanese babytjes wassen, wat een feest moet dat zijn geweest!!
    Veel plezier en succes maar weer!

• 28 Mei 2013 - 21:13

Fam. Aberson:

Alles verloopt vlekkeloos, maar wel weer heel indrukwekkend!! Ondanks dat er geen foto's zijn, kunnen we bij het lezen van het verslag de beelden erbij denken.
    Geniet ervan!
    Groeten uit een zonnig Raalte van de Abersonnetjes

• 29 Mei 2013 - 11:33

Ilse:

Mooi verhaal Rick en Wendy! Leuk om te lezen dat jullie het zo weer oppakken daar. Geniet er nog maar even van, want het is zo weer voorbij..
    Veel plezier nog samen! Greetzz Ilse

• 31 Mei 2013 - 18:34

Eline:

Ha Rick en Wendy,
    Leuk om jullie verhalen te lezen, en dat jullie je daar al weer zo nuttig maken!
    Veel plezier nog, sterkte met de warmte en groeten vanuit Rome! Eline