Trauma Hospital, Meet Kate en het zwembad - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu Trauma Hospital, Meet Kate en het zwembad - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Rick en Wendy - WaarBenJij.nu

Trauma Hospital, Meet Kate en het zwembad

Blijf op de hoogte en volg Rick en Wendy

02 Juni 2013 | Ghana, Swedru

Goedemiddag volgers, hierbij ons derde en waarschijnlijk laatste update van deze reis.

Woensdag hebben wij een bezoek gebracht aan het Trauma Hospital in Winneba. Vorig jaar toen wij vertrokken uit Ghana, was dit ziekenhuis nog niet volledig af. Dit ziekenhuis is gedeeltelijk gefinancieerd door Nederlanders. Samen met een Duitse vrijwilligster, ook werkzaam in het Swedru Hospital, hebben wij een blik mogen werpen op dit voor Ghanese begrippen luxe ziekenhuis. Onze verbazing was groot toen wij infuuspompen tegenkwamen. En laten deze pompen ook nog eens dezelfde zijn die wij in het ziekenhuis in Nederland gebruiken. De operatiekamers waren Europees met luxe apparatuur. Het leukste vonden wij de Kids Ward. Mickey Mouse, Donald Duck en de Teletubbies: de muren waren ermee volgeschilderd. Helaas heeft het ziekenhuis nog niet veel bekendheid in de regio en waren er maar een paar patienten opgenomen, hoewel het Swedru Hospital altijd vol zit.

Afgelopen week zijn wij nog bezig geweest in het ziekenhuis. Rick voornamelijk op de SEH en Wendy heeft overal bijgeklust. Tevens hebben we ons bezig gehouden met de kapotte sterilisatiemachine. Josef, de klusjesman van het ziekenhuis, had op eigen initiatief een nieuw verwarmingelement gehaald in Accra en deze snel gemonteerd. De machine kon weer in gebruik worden genomen op de male ward. En dat deden ze direct. De eerste lading gazen is alweer steriel! Het roesten van het verwarmingselement bleek te komen doordat ze geen gedestilleerd water, maar gewoon kraanwater gebruiken en het water na het steriliseren vervolgens gewoon in de machine laten ipv het eruit te laten lopen. Daarom hebben we opnieuw een poster gemaakt met daarop hoe je de sterilisatiemachine moet gebruiken. We hebben alle verpleegkundigen van de male en female ward bijeen geroepen en de poster toegelicht. De hoofdverpleegkundigen van beide afdelingen hebben beloofd de rest van de verpleegkundigen te scholen. Na een rondje ballonnen uitdelen op de kinderafdeling hebben we afscheid genomen van het ziekenhuis.

Afgelopen week hebben wij ook een bezoek gebracht aan "Blessed little Angels". Dit is een weeshuis waar een aantal andere vrijwilligers vorig jaar hebben gewerkt. Zij hebben aan de bijbehorende school een aantal computers gedoneerd. Natuurlijk hebben wij hier een aantal foto's van gemaakt voor hen om het resultaat te laten zien.

Daarnaast zijn we naar de Meet Kate Academy geweest. Deze school moest vorig jaar nog gebouwd worden, maar was nu al in gebruik genomen. Een deel van het gedoneerde geld vorig jaar heeft hiertoe bijgedragen! Het was het doneren meer dan dubbel waard. Ook dit jaar zullen wij weer wat doneren aan deze stichting, die door een Nederlandse is opgericht, voor een nieuwe schoolbus en voldoende meubels in de school. Voor meer info kijk op www.meetkate.org.

Gisteren zijn we met ons gastgezin naar het zwembad geweest. Iedereen had het hoogste woord dat ze konden zwemmen, maar het tegendeel was waar. Spetteren konden ze als de beste, maar drijven bleven ze niet. Zelf het pierenbadje was soms te gevaarlijk. Na een vermoeiende zwempartij en een regenbui hebben we ze getrakteerd op een ijsje. Je zag ze genieten.

Morgen gaan we nog een dagje naar Cape Coast en daarna verlaten wij ons gastgezin. We gaan nog een kleine week vakantie houden in Krokobite waar we weer van het Europese eten kunnen genieten.

Maandagavond tien juni vliegen we weer terug naar Nederland. Wij hebben weer een onwijs leuke tijd hier gehad. Het was soms raar om terug te zijn, alsof je nooit bent weggeweest, maar we hebben nu echt deze ervaring compleet gemaakt! We zien jullie weer in Nederland. De foto's hebben jullie nog tegoed!

Groetjes Rick en Wendy

• 02 Juni 2013 - 17:21

Dian:

Heej Wendy en Rick,

Hierbij mijn derde en waarschijnlijk laatste reactie ;) We waren alweer op de hoogte na het superleuke telefoongesprek van gisteren, maar het is en blijft toch leuk om jullie verslagen te lezen. Fijn dat jullie het weer zo naar jullie zin hebben.
    Geniet er nog maar lekker van!

xxx Dian

P.s. Wij gaan nu asperges eten, maar ik wilde toch de eerste met een reactie zijn ;)

• 02 Juni 2013 - 21:45

Dinie:

Lieve Wendy en Rick,
    Zoals Dian al zei; wat een leuk telefoongesprek, voor jullie in het donker en terwijl bij ons de zon nog scheen. Voor Dian natuurlijk geweldig om vanwege haar komende verjaardag toegezongen worden door jullie gastgezin.
    We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's, maar wensen jullie nog eerst een hele fijne week samen!! Geniet er nog maar even van.
    Liefs van ons allemaal

• 03 Juni 2013 - 06:15

Berdien:

hoi hoi,

ik vond het weer erg leuk om wat van jullie te lezen.
    jullie hebben hebben weer goed werk gedaan.
    ga je nog foto's plaatsen op deze site?

geniet nog van de laatste week!

groetjes berdien

• 03 Juni 2013 - 09:59

Marien En Annie:

Hoi Rick en Wendy,

Wat hebben jullie weer veel gedaan en bekeken.
    Ook mooi om te lezen dat er echt vooruitgang is geboekt door jullie toedoen.
    Geniet nog lekker van een weekje uitrusten.

Groetjes Marien en Annie.

• 03 Juni 2013 - 10:55

Oma Ten Hove:

Hallo Wendy en Rick,
    Toch nog even weer een berichtje van oma. Wat fijn om alle verhalen weer even te lezen. Carlo heeft alles even voor mij uitgeprint. Wat fijn, dat het goed met jullie gaat en nu lekker een weekje vakantie.
    Met mij gaat alles goed. Ik hoop jullie op mijn verjaardag, zondag 30 juni, zeker te zien en al jullie verhalen weer te horen. Brengen jullie een beetje zon en warmte mee hier naar toe, dat kunnen we wel gebruiken.
    Geniet er nog maar lekker van en tot gauw!!
    Heel veel groetjes van oma

• 03 Juni 2013 - 19:57

Mark:

Hoi Wendy en Rick
    Natuurlijk reageer ik als laatste van het gezin, maar toch wil ik jullie een heel fijn slot van jullie verblijf toewensen. Geniet na alle drukke dagen nog van een weekje rust en betekkelijke luxe. Het was leuk om even met het gastgezin te kunnen kletsen en ik kan me voorstellen dat het zwemmen wat chaotisch verliep. Veel plezier nog en tot volgende week.

• 05 Juni 2013 - 10:08

Luc:

Beste Rick en Wendy,

Tof om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet van de komende dagen.